شرح حال علمی من


تارنماهاي مرتبط

Discussion Forums
PLANT-TC listserv
Bioinformatics.Net

دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
بايگانی


Powered by Blogger
Google Scholar

ممنوعیت کشت پنبه تراریخت در غرب استرالیا لغو شد

منبع: وست استرالین/25 آبان 1387

فرماندار ایالت استرالیای غربی دیروز اعلام کرد ممنوعیت کشت پنبه تراریخت در این استان لغو شده و این منع کشت ابتدا در منطقه رودخانه «ارد» اعمال خواهد شد.

به دنبال این تصمیم، کشاورزان طرفدار کشت محصولات تراریخته اظهار امیدواری کردند این لغو ممنوعیت درباره سایر کشت‌ها نیز اعمال شود. از سوی دیگر طرفداران محیط زیست آزاد سازی اعلام کردند آزادسازی کشت پنبه تراریخت مانند «اسب تروا»یی است که تولید غذاهای تراریخت را به دنبال خواهد داشت.

«تری ردمن» وزیر کشاورزی ایالت غرب استرالیا دیروز در «کانونورا» ضمن اعلام این خبر گفت ده سال تحقیق در منطقه ارد بر روی پنبه تراریخت، سلامت آن را از هر دو جنبه زیست‌محیطی و اقتصادی تأیید می‌کند.

در عین حال وی تأکید کرد گسترش کشت پنبه تراریخت مشروط به در دسترس بودن زمین‌هایی است که زیر کشت سایر محصولات است. وی توضیح داد: «ما نمی‌خواهیم کل منطقه به زیر کشت پنبه تراریخت برود. آنچه مهم است این است که کشاورزان و بازرگانان اکنون حق انتخاب دارند.»

دولت پیشین در سال 2003 میلادی/1382 خورشیدی کشت هر نوع محصول تراریخت را به طور کلی ممنوع اعلام کرده بود. آقای ردمن گفت اجازه کشت پنبه تراریخت به عنوان یک استثنا پس از طی مراحل قانونی صادر شده است.

پنبه تراریخت به دلیل توانایی تولید ماده‌ای که برای کرم قوزه پنبه (با نام علمی Heliothis) کشنده است به این آفت مقاوم است. این به آن معناست که کشت پنبه تحت شرایطی کاملا متفاوت با گذشته امکان پذیر است. ایالت استرالیای غربی تجربه تلخی در کشت پنبه غیرتراریخت را از سر گذرانده است. در اواسط دهه 70 میلادی/50 خورشیدی کشاورزان مزارع پنبه را بیش از 40 برابر حد مجاز سمپاشی کردند. از جمله سم‌های بکار رفته در آن زمان DDT بود که استفاده از آن امروزه ممنوع است.

ردمن می‌گیود: «با کشت این نوع پنبه، مزارع پنبه تنها دو بار با سم‌های کم خطرتر سمپاشی خواهد شد.» او همچنین می‌افزاید که 90 درصد پنبه کشت شده در استرالیا تراریخت است و گونه‌های مورد مطالعه در منطقه رودخانه ارد نسبت به سایر مناطق کشور 10 درصد بیشتر محصول می‌دهند.

«اندی مک‌میلان» رئیس اتحادیه کشاورزان غرب استرالیا از این تصمیم استقبال کرده و آن را «حمایت از کشاورزی در برابر احساسات» خواند. وی امیدوار است ممنوعیت کشت کلزای تراریخت نیز به همین ترتیب برداشته شود.

«پیرس ورستگن» رئیس شورای حفاظت تنوع زیستی غرب استرالیا از این تصمیم اظهار تأسف کرد و آن را نتیجه تسلیم دولت در برابر فشار شرکت‌های تولید کننده محصولات تراریخت دانست. وی توضیح می‌دهد: «با شروع کشت محصولات تراریخت دیگر راه برگشتی وجود ندارد. ما اعتبار خود را به عنوان ایالت تولید کننده محصولات کشاورزی پاک از دست خواهیم داد.»


لينك دائم | نشاني الكترونيك |
Comments: Post a Comment

__________________________________________________________________