شرح حال علمی من


تارنماهاي مرتبط

Discussion Forums
PLANT-TC listserv
Bioinformatics.Net

دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
بايگانی


Powered by Blogger
Google Scholar

اتحادیه کشاورزان فنلاند خواستار برچسب گذاری مواد تراریخت شد
منبع: هلسینکی تایم/25 مرداد 1386

اتحادیه مرکزی کشاورزان و جنگلداران فنلاند (موسوم به ام.ت.کا) سه شنبه خواستار برچسب گذاری محصولاتی شد که در مراحل تولید آنها از مواد تراریخت استفاده شده است. این درخواست پس از آن مطرح شد که شرکت تولید مواد غذایی ال.اس.او تابستان گذشته اعلام کرد برای تغذیه خوکهای خود قصد وارد کردن سویای تراریخت دارد.
"مایکل هورنبورگ" رئیس MTK معتقد است مصرف کنندگان حق دارند از محتوای مواد غذایی مصرفی خود اطلاع داشته باشند. در عین حال وی خاطرنشان میکند نمیتوان تنها مؤسسات فنلاندی را مجبور به انجام چنین کاری کرد. وی توضیح میدهد: "در چنین حالتی، تولید کنندگان داخلی نسبت به واردکنندگان در موقعیت نابرابری قرار خواهند گرفت. متأسفانه به دلیل اجباری نبودن برچسب گذاری در اتحادیه اروپا، برچسب گذاری گوشت وارداتی مشکل است."
وی کلید حل این مشکل را در دست مصرف کننده میبیند: "فروشگاهها ادعا دارند که نیاز مشتریان را تأمین میکنند. اگر مشتریان خواستار برچسب گذاری غذاهای حاوی مواد تراریخت باشند، آنها ملزم به انجام این کار خواهند شد."
اتحادیه قصد اعتراض به ایمنی مواد غذایی یا مجاز بودن واردات سویای تراریخت را ندارد. به گفته اتحادیه، مسئولین ملزم به تأیید ایمن بودن سامانه فرآوری محصولات غذایی هستند: "تولید کنندگان و مصرف کنندگان باید مطمئن باشند روشهای فرآوری برای مصرف کنندگان و همچنین محیط زیست هیچگونه خطری در بر ندارد."
هورنبورگ میگوید با وجود تفاوت دیدگاههای اعضای اتحادیه بر سر مواد غذایی تراریخت، بین اعضای اتحادیه اختلاف قابل توجهی در این مورد وجود ندارد.
پرورش دهندگان خوک با دید مثبت به موضوع تغذیه دام با مواد غذایی تراریخت نگاه میکنند، اما تولید کنندگان محصولات ارگانیک مخالف آن هستند. هورنبورگ در این باره میگوید: "بیشتر اختلافها ریشه در مسائل احساسی دارد. من بر این باورم که کشاورزانی که گرایش به روشهای سنتی دارند، به تمام امکانات مورد نیاز خود دسترسی دارند. تنها مسئله باقیمانده، خواسته مصرف کننده است."
هورنبورگ با اینکه خود تولید کننده محصولات ارگانیک است مخالف ورود سویای تراریخت نیست. وی توضیح میدهد: "اگر بنا باشد ما وارد بازار رقابتی شویم نباید از به کار گیری فناوری های نوین واهمه داشته باشیم. محصولات کشاورزی تراریخت مزایای خاص خود را هم دارند, مثلاً علفکش کمتری در این نوع کشتها استفاده شده. در این مورد خاص ما باید به خاطر داشته باشیم که موضوع بحث ما سویای تراریخت است. مصرف هر نوع گیاه زراعی توجه خاص خود را می طلبد."
"متی وانهانن" نخست وزیر فنلاند نیز وارد این موضوع شده است. وی میگوید قصد دارد ترتیبی دهد که محصولات داخلی فنلاند که فاقد مواد تراریخت هستند برچسب خاص داشته باشند. وی در کنفرانسی انجام چنین کاری را "بسیار مشکل" توصیف کرد: "من امیدوارم فناوری ای یافت شود که به کمک آن تولید کنندگانی که محصولاتشان تراریخت نیست بتوانند ادعای خود را ثابت کنند." وی بر این باور است که مصرف کنندگان فنلاندی به دانستن ترکیبات موجود در غذایشان اهمیت میدهند.
در عمل گوشت دامهای تغذیه شده با مواد غذایی تراریخت در بازار فنلاند یافت میشود و به احتمال زیاد گوشت وارداتی هم در همین زمره است.
نشریه کشاورزی"ماسدون تولواینسوس" روز گذشته اعلام کرد شرکت "فیدکس"، تولید کننده خوراک دام، حدود یک سال و نیم است که به 20 پرورش دهنده خوک در منطقه "استروبوتنیا" سویای تراریخت میفروشد.
کشت تجاری محصولات تراریخت ده سال پیش در ایلات متحده شدوع شد. امروزه بیش از 102 میلیون هکتار زیر کشت این نوع محصولات است.

لينك دائم | نشاني الكترونيك |
Comments:
موفق باشید وبلاگ بسیار آموزنده ای دارید
www.organic-agriculture.persianblog.ir
 
صاحب یک سایت و وبلاگ حرفه ای باشید

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
همچنین شرکت بیگ روبو با شماره تلفن 77510844 (021 ) و آی دی bigrobo_online@yahoo.com درساعات اداری پاسخگوی سوالات شما عزیزان می باشد.
 
Post a Comment

__________________________________________________________________