شرح حال علمی من


تارنماهاي مرتبط

Discussion Forums
PLANT-TC listserv
Bioinformatics.Net

دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
بايگانی


Powered by Blogger
Google Scholar

بذر برنج تراریخت غیرمجاز در محموله برنج عادی یافت شد
منبع: نیویورک تایمز/28 مرداد 1385
مقامات ایالات متحده اعلام کردند مقدار کمی بذر برنج تراریخت که هنوز مجوز مصرف ندارد در محموله هایی یافت شد که اختصاص به مصرف انسان داشت. انتشار این خبر می تواند بر روند صادرات ایالات متحده اثر منفی بگذارد. آنها همچنین افزودند این برنج خطری برای سلامت انسان یا محیط زیست به شمار نمی رود و نیازی به نابود کردن محموله های مزبور نیست.
اما این یافته نشان می دهد که شرکتهای مواد غذایی و صادرکنندگان نیاز به آزمایشهای دقیقتری برای تعیین محتوای محموله های برنج خواهند داشت، و به احتمال زیاد بخشی از برنج صادراتی به این ترتیب برگشت داده خواهد شد.
حدود نیمی از 1.9میلیارد دلار برنج تولیدی ایالات متحده صادر می شود. نگرانی از اثر منفی این یافته بر صادرات موجب شد «مایک جوهانس»، وزیر کشاورزی ایالات متحده با همتایان خود در سایر کشورها تماس بگیرد. وی می گوید: «بهترین کار در توافق های بازرگانی، تماس مستقیم با شریکهای تجاری است. در حال حاضر هیچ تهدیدی از نوع زیست محیطی یا سلامت مواد غذایی ایجاد نشده است.»
«رابرت براکت» رئیس مرکز ایمنی تغذیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده اظهار داشت برنج تراریخت مزبور هیچ نوع مشکل ایمنی زیستی ندارد.
برنج مزبور توسط بخش کشاورزی شرکت بایر تولید شده و حامل ژنی است که آن را نسبت به علفکش «لیبرتی Liberty» از گروه گلوفوسینات ها مقاوم می سازد.
شرکت بایر اقدامی برای اخذ مجوز برای این رقم نکرده بود، اما اظهار داشت پیش از این وزارت کشاورزی و سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای دو لاین برنج تراریخت مشابه مجوز صادر کرده بود. دو لاین یاد شده به دلیل عدم استقبال صادرکنندگان هیچگاه به مرحله تولید تجاری نرسید. همچنین شرکت بایر گفت محصولات تراریخت دیگر (مانند کلزا و پنبه) که حامل همین نوع ژن هستند در ایالات متحده و برخی کشورهای (از جمله ژاپن و برخی کشورهای اروپایی) دیگر مجوز کشت دارند. این شرکت اطمینان داد هرگونه همکاری لازم را با مقامات مسئول خواهد داشت.
مسئولین وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کردند مقدار «ناچیزی» برنج رقم «لانگ گرین Long Grain» تراریخت بدون مجوز، تولیدی شرکت بایر، در محصول برداشتی سال 2005 میلادی/1384 خورشیدی در مزارع میسوری و آرکانزاس یافت شد. شرکت بایر این مورد را به وزارت کشاورزی اعلام کرد، و پس از آن دولت به بررسی روشهایی پرداخت که بخشهای صنایع غذایی و بازرگانی به کمک آن بتوانند برنج تراریخت را در محموله ها ردیابی کنند. آقای جوهانس گفت دولت بررسیها را افزایش خواهد داد و نظر خود را در مورد مجاز بودن این نوع برنج اعلام خواهد کرد.
مقامات مسئول و نیز شرکت بایر از گفتن اینکه میزان و دامنه اختلاط برنج تراریخت و برنج عادی چقدر بوده خودداری کردند. همچنین روشن نیست برنج تراریخت (که از سال 1998 تا 2001 در مزرعه های آزمایشی کشت می شده) چطور وارد محموله های سال 2005 شده. احتمال دارد این اختلاط حین برنامه های اصلاحی روی داده و پس از آن محموله «آلوده» نادانسته برای کشاورزان فرستاده شده.
صاحبنظران زیست فناوری توضیح داده اند که جلوگیری از اختلاط مواد تراریخت و عادی، در حالتی که انتظار آن را نداشته باشیم غیرممکن است. گرده ها می توانند براحتی بین مزارع جابجا شوند، یا بذرها در مراحل بعدی با هم مخلوط شوند. بذر تراریخت هیچ ویژگی ظاهری قابل تشخیصی ندارد.
سال گذشته، شرکت سینژنتا اعلام کرد نوعی ذرت تراریخت بدون مجوز، به دلیل شباهت به نوع دیگری که مجوز داشت به اشتباه توزیع شد و تا چهار سال نیز کشت می شد.
شرکت بایر پیش از این نیز ذرتی تراریخت به نام «استارلینک StarLink» تولید کرده بود که دردسرهایی ایجاد کرد: این رقم تنها برای مصرف دام مجوز داشت، اما در مواد غذایی مورد استفاده انسان یافت شد. این موضوع منجر به برگشت خوردن محموله های مواد غذایی و اختلال در صادرات آن شد.
«گریگوری جف»، رئیس بخش زیست فناوری مرکز دانش برای عموم در واشنگتن معتقد است این اتفاق «نمونه دیگری از رفتار غیرمسئولانه صنایع زیست فناوری» است.

پی نوشت: یک روز پس از انتشار این خبر، دولت ژاپن ورود برنج «لانگ گرین» از ایالات متحده را ممنوع کرد و دو روز بعد، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد قصد دارد واردات برنج از ایالات متحده را متوقف کند. این امر باعث شد که کشاورزان آرکانزاسی علیه شرکت بایر اقدام به شکایت کنند.

لينك دائم | نشاني الكترونيك |
Comments: Post a Comment

__________________________________________________________________