شرح حال علمی من


تارنماهاي مرتبط

Discussion Forums
PLANT-TC listserv
Bioinformatics.Net

دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
بايگانی


Powered by Blogger
Google Scholar

غذاهای تراریخته: آری یا نه؟
منبع: سینوویت
شرکت بین المللی مطالعات بازاریابی سینوویت بر اساس یک نظر سنجی اعلام کرد 62% مردم افریقای جنوبی که با غذاهای تراریخته آشنایی دارند معتقدند استفاده از هر چیزی که بتواند طعم غذا را بهبود بخشد بلامانع است. این در حالی است که 89% یونانی های آشنا به غذاهای تراریخت معتقدند این نوع محصولات ممکن است برای سلامتی مضر باشد.
غذاهای تراریخت به موضوعی بحث برانگیز بین دانشمندان، سیاستمداران، و رسانه ها تبدیل شده است. اما موسسه سینوویت برای اینکه روشن شود عامه مردم در این باره چه فکر می کنند، شرکت سینوویت پاسخهای دریافتی از 3127 نفر از کشورهای آفریقای جنوبی، یونان، اندونزی، لهستان، و سنگاپور را بررسی کرد.
بر اساس این نظرسنجی، میزان شناخت عمومی از غذاهای تراریخت پراکندگی زیادی دارد: 84% مردم یونان اطلاعاتی کلی درباره غذاهای تراریخت دارند، حال آنکه 92% اندونزیایی ها چیزی درباره آن نشنیده اند. اکثریت پاسخ دهندگان افریقای جنوبی و لهستان هم با این پدیده آشنا هستند؛ در حالی که 65% سنگاپوری ها از آن اظهار بی اطلاعی می کنند.
«ماریا دارمی»، مدیر شعبه یونان موسسه سینوویت، این امر را عادی می داند. وی می گوید: «یونانی ها نسبت به نگرانی های مرتبط با مواد غذایی حساس شده اند و روز به روز توجه بیشتری به منابع تولیدات خوراکی نشان می دهند. دلیل آن نیز بالا گرفتن بحث های مشابه در سایر کشورهای اروپا و نیز حساس شدن رسانه ها به این موضوع است.»
از بین پاسخ دهندگانی که با غذاهای تراریخت آشنایی دارند، اکثریت آنها در کشورهای یونان (89%) لهستان (68%)، اندونزی (66%)، و سنگاپور (59%) معتقدند این نوع غذاها ممکن است مضر باشند، اما تنها یک سوم پاسخ دهندگان آفریقای جنوبی چنین نظری دارند.
اما با این وجود نتایج نظرسنجی نشان می دهد 46% اندونزیایی ها و 42% لهستانی ها و سنگاپوری های مورد مطالعه معتقدند مزایای مصرف غذاهای تراریخت بر خطرات آن برتری دارد. این نسبت برای آفریقای جنوبی 45% است؛ و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (54%) اظهار داشتند که غذاهای تراریخت را مصرف می کنند!
62% پاسخ دهندگان از آفریقای جنوبی بر این باورند که استفاده از هرچیزی که طعم غذا را بهبود بخشد مجاز است. این نسبت در سنگاپور 43% است. در آفریقای جنوبی جوان بودن گروهی که با این نظر موافقند قابل توجه بود: در حالی که موافقان این نظر در گروه سنی 45 سال و بالاتر 53% بود، در رده سنی 18 تا 24 سال 68% پاسخ دهندگان موافق این نظر بودند.
قیمت محصول نیز معیار مهمی برای تصمیم گیری پاسخ دهندگان به شمار می رود: 47% در افریقای جنوبی و 41% در سنگاپور اظهار داشتند در صورت ارزان بودن محصولات تراریخت، آنها را به محصولات دیگر ترجیح می دهند؛ در حالی که تنها 10% یونانی ها به قیمت توجه نشان دادند.
اما «جان سالترز» مدیر سینوویت در منطقه جنوب آفریقا خاطر نشان می کند در بازاریابی محصولات تراریخت در آفریقای جنوبی، به ویژگیهای این نوع محصولات توجه کافی نشده است. وی می افزاید: «ندادن اطلاعات پایه به مصرف کنندگان باعث نبود دانش کافی نسبت به مزایا و خطرات استفاده از این گروه محصولات شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که قیمت محصول نقش مهمی در الگوی مصرف بازی کند.»
سایر نتایج قابل توجه از این نظرسنجی:
- از میان پاسخ دهندگانی که با محصولات تراریخت آشنایی داشتند، اکثریت آنها (بجز در افریقای جنوبی) بر این باور بودند که گیاهان تراریخت نباید در مجاورت سایر محصولات کشت شود.
- نزدیک به 40% پاسخ دهندگان کشورهای سنگاپور و افریقای جنوبی که گفته بودند محصولات تراریخت مصرف نمی کنند، نسبت به مصرف اینگونه محصولات ابراز علاقه کرده اند.
- بیشتر پاسخ دهندگان کشورهای یونان، اندونزی، و لهستان که با محصولات تراریخت آشنایی دارند، هنگام خرید برچسب مواد غذایی را می خوانند تا ناخواسته از این گروه محصولات خریداری نکنند.

لينك دائم | نشاني الكترونيك |
Comments: Post a Comment

__________________________________________________________________