شرح حال علمی من


تارنماهاي مرتبط

Discussion Forums
PLANT-TC listserv
Bioinformatics.Net

دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
بايگانی


Powered by Blogger
Google Scholar

بيماري مرگبار
منبع: New Scientist
نتايج انگشت نگاريهاي ژنتيكي تئوريهاي كنوني را در مورد منشا قارچي كه منجر به قحطي سيب زميني در ايرلند قرن نوزدهم شد تغيير ميدهد. اين تحقيق به گياهشناسان امكان ميدهد كه گونه هاي مقاوم به اين قارچ را شناسايي كنند.
شيوع قارچ Phytophtora infestans در 1842 در ايرلند, منجر به از بين رفتن محصول سيب زميني و بدنبال آن مرگ ميليونها نفر در اثر گرسنگي شد. گونه مشابهي از اين قارچ امروزه نيز باعث بروز بيماري بلايت سيب زميني ميشود. تا کنون باور كارشناسان بر اين بوده است كه اين سويه قارچ (موسوم به 1b) از همان گونه عامل قحطي مشتق شده است.
اخيرا "ژان ريستانو" از دانشگاه كاروليناي شمالي DNA سويه جديد قارچ را با نمونه هاي نگهداري شده در باغ گياهشناسي "كيو" مقايسه كرده است.به گفته "نيكلاس ماني" قارچ شناس دانشگاه ميامي, "ريستانو" با مطالعه نمونه هاي جمع آوري شده به وسيله بيماري شناسان آن زمان, در واقع اقدام به نوعي "ديرين شناسي ملكولي" كرده كه نتايج جالب توجهي در بر داشته است. (چكيده مقاله "ريستانو" به انگليسي)
"ريستانو" دريافته كه سويه قديمي قارچ, فاقد يك بخش از DNA موجود در سويه جديد 1b است. اين به آن معني است كه سويه موجود از سويه قديمي عامل قحطي مشتق نشده است. به علاوه اين فرضيه نيز تقويت ميشود كه منشا سويه جديد در مكزيك نبوده است.
بسياري از انواع P. infestans از مكزيك منشا گرفته اند, ولي سويه 1b متعلق به اين منطقه نيست; و بنابراين منشا آن جاي ديگر (احتمالا در آمريكاي جنوبي) است. اگر محل اصلي اين گونه پيدا شود, ميتوان احتمال داد كه مناسبترين ارقام مقاوم به اين بيماري در همان منطقه يافت خواهد شد.
"ماني" ميگويد: "اين تحقيق نشان ميدهد كه هرباريوم هايي نظير "كيو" (كه حمايت مالي از بسياري از آنها در حال كاهش است) تا چه اندازه اهميت دارند.

لينك دائم | نشاني الكترونيك |
Comments: Post a Comment

__________________________________________________________________